Pro našeho dlouholetého klienta jsme v roce 2018 spustili nový projekt – web atiko.cz, u kterého se od té doby také staráme o marketing. A to nejen placený v podobě PPC nebo reklam na sociálních sítích.
Pustili jsme se i do té mravenčí práce, jako jsou kompletní popisky kategorií, produktů, tvorba poradny, slovníku pojmů a obsah v pravidelných měsíčních alokacích (zhruba 8 až 10 hodin) stále vylepšujeme a obohacujeme. Po více než dvou letech si tak spokojeně můžeme říct, že vynaložená práce přináší ovoce. A dobré. Při porovnání roků 2019 a 2020 se návštěvnost webu z organického vyhledávání zvýšila o 234,84 %.
Fakta:
- Web atiko.cz jsme spustili na našem redakčním systému OMNIX v listopadu 2018.
- Zaměřuje se na prodej hliníkových pergol na míru, tudíž marketing cílí na zákazníky s vyšším příjmem.
- Poptávka je ovlivněna sezónností (jaro až podzim).
Jaké byly a stále jsou naše cíle?
- Zvýšení organické návštěvnosti a pak z návštěvníků webu vytvořit co nejvíce potenciálních zákazníků – získat lead.
- Začít budovat a následně prohlubovat znalost brandu.
- Pomáhat zákazníkům při rozhodování.
Před spuštěním
Vzhledem k tomu, že sortiment webu je určen pro vyšší příjmovou skupinu, která mívá větší očekávání, ještě před samotným spuštěním webu jsme kompletně otextovali všechny kategorie a popisky produktů. Při psaní jsme vycházeli z podkladů od klienta (z technických manuálů) a velmi důležitá také byla klasifikační analýza z klíčových slov od kolegů ze SEO týmu. Díky ní jsme si mohli „pohrát” se synonymy a longtailovými frázemi.
Obecné klíčové slovo pergola jsme tak v textech rozšířili o přídavná jména (zahradní, lamelová, pohyblivá, elektrická,...) a používali jsme i opisy (zastřešení terasy, zakrytí terasy). Cílem bylo, aby se na web dostalo co nejvíce lidí, i když třeba nevyhledávají podle základního slova pergola. Samozřejmě plné ruce práce měli i kolegové ze SEO, kteří pošéfovali nastavení titulků, alternativních popisků u obrázků a další SEO technikálie.
Po spuštění
V listopadu 2018 se tedy web spustil a my začali přemýšlet, jak s obsahem pokračovat dál. Cíl byl nejen pokrýt co největší množinu relevantních klíčových slov a tím získat přízeň vyhledávačů, což v důsledku znamená větší návštěvnost. Chtěli jsme, aby když se lidé na web dostanou (ať přes placené reklamy, organické vyhledávání, z odkazů nebo napřímo), získali co nejvíce informací, které je s tímto sortimentem zajímají. Na základě analýzy klíčových slov, lustrace konkurence a poznatků od klienta jsme tedy vytvořili obsahovou strategii, díky níž jsme postupně:
- Vytvořili poradnu – v ní třeba řešíme, jestli ke stavbě pergoly je nutné stavební povolení nebo jak se pergola kotví k pasivnímu domu. V poradně výborně použijeme laterální fráze.
- Spustili slovník pojmů – lidem v něm například vysvětlujeme rozdíl mezi jednomodulovým a dvoumodulovým provedením či co je to slunolam.
- Přidali nové stránky s fotografiemi – uvědomujeme si, že tento sortiment je hodně navázaný právě na vizuální stránku, proto pravidelně přidáváme nové fotografie, u nichž vyplňujeme alternativní popisky, díky nimž je pak web více vidět v obrázkových kanálech obrazky.cz a images.google.cz.
- Zaměřili jsme se na lokační fráze a přidali přehledný průběh zakázkou, aby zákazník například věděl, kdy se platí záloha.
Výsledky – vyšší návštěvnost, lepší pozice ve vyhledávačích
Když se web atiko.cz v listopadu 2018 zrodil, začínal takzvaně na zelené louce, v počátcích ho navštěvovaly přes organické vyhledávání jednotky či desítky lidí. Čísla se v průběhu následujícího roku zvyšovala a celkem za rok 2019 data z Google Analytics evidují 4 282 organických návštěv. V roce 2020 je již zaznamenáno 14 254 návštěv, což znamená nárůst o 234,84 %. Samozřejmě lze namítnout, že na vzrůst mohla mít vliv i pandemie, ale domníváme se, že vzhledem k tomuto odvětví byl vliv mnohem menší než například u food delivery.
Vývoj organické návštěvnosti od listopadu 2018, kdy byl web spuštěn, do poloviny března 2021:
Porovnání organické návštěvnosti v letech 2019 a 2020:
Od listopadu 2020 sledujeme vývoj klíčových slov také v collabimu a i tam je vidět posun (souvisí s tím i rozšíření počtu klíčových slov).
Rozložení pozic pro Google CZ v polovině března 2021:
Rozložení pozic pro Seznam.cz v polovině března 2021:
Roste znalost brandu
Radost máme také z toho, že pomaličku roste znalost brandu, v roce 2020 bylo téměř 2000 návštěv napřímo. A postupně plníme i cíl lidem radit. V uplynulém roce poradna generovala přes 5 500 návštěv a v desítce vstupních stránek, které měly největší návštěvnost, se umístily 3 články z poradny.
Ač nám brand dělá radost, nyní byste nás logicky mohli konfrontovat s tím, že výše uvedené statistiky jsou ovlivněny brandem – ano jsou. A proto by bylo vhodné se podívat na čísla organického vyhledávání i bez brandu. Minimálně pro Google tyto čísla můžeme získat z GSC (Google Search Console), kde vidíme prokliky na web z organického vyhledávání a počet zobrazení ve výsledcích (pro Seznam je pak možné dostat data z Google Analytics, ale pro názornost si vystačíme nyní jen s Google Search Console).
Uvedený graf ukazuje vývoj organické návštěvnosti (bez brandu) za poslední 3 měsíce do 22. 3. 2021 v porovnání s loňským rokem. Z grafu vidíme, jak i bez brandu se rozevírají nůžky v dohledatelnosti. Další zajímavost můžeme vidět také v nárůstu kliků na web vs. počet zobrazení. Na první pohled by dávalo smysl, aby nárůst byl procentuálně podobný – to se však neděje. Je to z toho důvodu, že se snažíme optimalizovat i CTR výsledků v SERP a může docházet k tomu, že procentuální nárůst kliků na web je v reálu vyšší než nárůst počtu zobrazení – za což jsme rádi my i klient.
„Jsem s prací lidí ze SHEANu maximálně spokojený, jak přístupem, tak tím, jak vše funguje.” Milan Kopečný, ředitel společnosti Atiko.cz
Jak je vidět, marketéry omílaná fráze, že obsah je král, opravdu není klišé a stojí do něho investovat čas a úsilí. A pokud třeba právě s časem bojujete, nebo zkrátka nejste s psaním moc kamarádi, rádi vám pomůžeme. Stačí se jen ozvat.