Jaký má vliv práce na SEO a obsahové strategii na celkový obrat e–shopu? Připravili jsme pro vás názornou případovou studii. Návštěvnost e-shopu z organického vyhledávání jsme zvedli o 173,5 %.
Fakta:
- Eshop funguje krátce přes rok, od března 2015.
- Nabízí převážně sezónní zboží (jaro-podzim) – www.hobbytec.cz.
Jaké cíle jsme na projektu nastavili?
Vzhledem k faktu, že se stále jedná o nový e-shop, bylo zadání klienta vytvořit ucelenou strategii práce na optimalizaci pro vyhledávače a obsahovou strategii. Klient měl také za cíl zlepšit technické parametry webu a zvýšit neplacenou návštěvnost z vyhledávačů. V neposlední řadě byl i růst obratu z tohoto kanálu. Jednotlivé záměry můžeme tedy shrnout do následujících bodů:
- Cíl č.1: Zvýšení organické návštěvnosti.
- Cíl č. 2: Navýšení tržeb a konverzního poměru.
- Cíl č.3: Odstranění technických nedostatků a duplicit.
Stav před začátkem spolupráce
Vybraný projekt byl již od začátku vystavěn na našem systému OMNIX, kde je již většina nastavení z pohledu technického SEO správně. Problém tedy byl spíše v práci s obsahem a duplicitami.
E-shop vůbec nepracoval s popisky produktů. Některé produkty neměly popis vůbec, tudíž se stávaly velmi těžko prodejnými a pokud deskripci měly, byla často unifikovaná od dodavatele. Duplicitní popisek měly tedy desítky dalších e-shopů na trhu.
Titulky u produktů jsou standardně generovány z názvu produktu. Vzhledem k tomu, že většina produktů měla velmi obecný název, např. „Zahradní set“, bylo na webu množství duplicitních titulků.
Zmíněné problémy se mohou negativně projevit právě na organickém vyhledávání.
Obr. 1 - vývoj organické návštěvnosti v roce 2015 od spuštění e-shopu (březen-prosinec)
V tomto období byl podíl transakcí z organického vyhledávání 13,5 %. Podíl na obratu byl 6 %. Na Obr. 1 lze vidět kolísání návštěvnosti z organického vyhledávání.
Provedené úpravy
Pro lepší zorientování v dané problematice a pochopení chování zákazníků byla vytvořena klasifikační analýza klíčových slov. Ta nám pomáhá k určení longtailových frází, parametrů či tipů na články do poraden (laterální fráze).
Technické úpravy
V první fázi bylo třeba odstranit vážnější chyby, a to převážně duplicitní titulky. Pro jejich úpravu bylo využito právě klasifikační analýzy, abychom dosáhli unikátnosti jednotlivých titulků. Při této příležitosti byly vytvořeny také automatizované descriptiony, které nám mohou pomoci zvýšit CTR z vyhledávání.
Obrázkové kanály
Společně s těmito technickými záležitostmi jsme se zaměřili také na kanály z obrazky.cz a images.google.cz, ze kterých evidujeme také relevantní návštěvnost a konverze z nich jsou zpravidla lepší, než z klasického vyhledávání. Zmíněné kanály čerpají převážně z popisku daného produktu, proto jsme provedli propsání názvu produktu k produktovému obrázku.
Architektura webu
Samotná architektura, tedy hlavní struktura e-shopu, vycházela z naší strany již při spuštění projektu. Následné přidání hlavních kategorií bylo vždy konzultováno s námi, nebylo tedy třeba hlouběji strukturu řešit. Horší situace byla u podkategorií, které byly vytvářeny zmatečně a nekoordinovaně. Z naší strany a na základě analýzy klíčových slov byla tedy vytvořena podrobná struktura podkategorií a návrhy na tvorby nových longtailových kategorií, které nám pomohly zvýšit dosah projektu ve vyhledávačích.
Obsahová strategie
Dále bylo důležité sestavit celkovou obsahovou strategie pro tvorbu textů. Prioritou bylo zaměření se na tvorbu unikátních textů k produktům a dále popis jednotlivých kategorií. Díky tomu se nám povedlo do kategorií dostat méně konkurenční longtailové výrazy, pro které nedávalo smysl vytvořit vlastní kategorii, nebo pro ni nebylo dostatek produktů.
V neposlední řadě jsme se také zaměřili na tvorbu poradny, která měla za úkol nejenom přivést uživatele z organického vyhledávání, ale také jim pomoci s výběrem a nákupem jednotlivých druhů sortimentu.
Výsledky naší práce na projektu Hobbytec
Za prvních 6 měsíců roku 2016, tedy za dobu naší práce, se nám povedlo nastartovat pravidelný růst organické návštěvnosti na webu www.hobbytec.cz, který se na celkové návštěvnosti podílí již 23,80 % oproti původním 11,85 %. Tato čísla jsou uvedena za prvních 10 měsíců fungování e-shopu, březen-prosinec 2015. A to vše při zachování stejných výdajů do PPC za celý běh projektu.
Organické vyhledávání se ze třetího místa vypracovalo na současné první místo, a to už při zmíněném zachování nákladů na PPC.
Od nového roku se poměr objednávek z organického vyhledávání zvedl na 25 % oproti 13,5 % za prvních 10 měsíců chodu e-shopu. A podíl na obratu je 21 % z původních 6 %!
Výrazná je také změna počtu návštěv z organického vyhledávání, kde oproti přechozímu období byl růst o 173,5 %!
Obr. 2 - Vývoj organické návštěvnosti za dobu běhu e-shopu (březen 2015-červen 2016)
Dle těchto údajů lze říci, že předem dané cíle jsme splnili. V dalších pracích a úpravách se bude nadále pokračovat, můžeme tedy očekávat další růst organické návštěvnosti.
Chcete také vylepšit obrat a význam vašeho eshopu v organickém vyhledávání? Kontaktujte nás!