Píšu, píšeš, píšeme
- Žurnalista,
- spisovatel,
- copywriter,
- bloger,
- poetik,
- scénárista.
Nebudu se tu pouštět do rozebírání uměleckých stylů psaní, protože jim nerozumím. Chtěla bych trošku víc rozebrat dva typy psaní, které staví na reálném základě. Ale i přesto jsou dost odlišné:
Žurnalistika a copywriting.
Když nás psaní živí
Píšete-li copy texty, můžete si svůj režim udělat podle toho, jak vám vyhovuje. Pokud se ale chystáte jako podnikatel otextovat vlastní web, čekat rok, než doplníte všechny popisky nebo napíšete pár článků s klíčovými slovy, by mohlo být velkým hřebíkem do rakve vašeho rozjezdu. Stejně tak pokud píšete copy na zakázku, nechat si deset úkolů na poslední tři dny měsíce není dobré řešení. Jen málokdo dokáže psát několik hodin v kuse.
Tak co? Myslíte, že byste copy texty zvládli napsat sami? Máme tu pár tipů, jak začít:
- inspirujte se blogy, podcasty, články profíků a knihami zaměřenými na copywriting
- vytvořte si slovník pojmů a naučte se správný marketingový slang
- učte se od profesionálů – velkých firem, které mají skvěle zvládnutý marketing (dokázali byste stejně dobře jako oni popsat nový model notebooku?)
- text nemusíte napsat za hodinu ani za dvě – vraťte se k němu opakovaně několik dní, uvidíte v něm chyby nebo se vám naopak zalíbí
- doplňujte slovní zásobu – poslouchejte rádio, podcasty, čtěte knížky
- získejte zpětnou vazbu – nemusíte si ji nutně platit u profesionálů, zeptejte se kamarádů, jestli se text aspoň trošku podobá těm, které čtou na webech
- nechtějte za článek majlant, pro začátek třeba pište jen pro reference
Copywriter není odborník na všechno
Často je také nutné udělat si k tématům rešerše, analýzy klíčových slov a získat odpovědi na nejasnosti.
Chcete si otextovat vlastní web? Odpadne u vás problém se seznamováním se s produktem, ale zase o něm víte možná až moc. Tím spíš je potřeba zamyslet se nad tím, co bude zákazníky vlastně zajímat. Co odliší váš web a jeho obsah od konkurence.
Jak správně postupovat při psaní copy textu?
Ukažme si vzorový text na krátkém úryvku popisu kategorie produktu:
Pro záclony s barevným potiskem jsou nejhledanější fráze barevné záclony, záclony s potiskem, hotové kusové záclony nebo otázky jak prosvětlit byt a jak pověsit záclonu.
Pamatujte, že dlouhý text nikdo nečte. Rozdělte jej do kratších odstavců a proložte nadpisy nižších úrovní. Podstatné informace v textu ztučněte. Dalším důležitým prvkem pro SEO i pro čtenáře jsou odkazy. Přidejte prokliky na související témata nebo třeba na návody či recenze.
Text si po sobě několikrát přečtěte a vychytejte i poslední drobné chybky. Pozor na překlepy nebo časté opakování slov. Máte hotovo? Pak si zasloužíte pochvalu.
A jaká je rada na závěr? Psaní se nebojte. Nikdo vám nedá přesně fungující rady na to, jak psát skvělé texty. A někdy právě nejvíc čtené texty odporují většině zásad a pravidel.