Zvuk je nedílnou součástí našich životů. Jakou roli však hraje u zákazníků v jejich každodenních rozhodovacích procesech? Hudba je jedním z důležitých, často opomíjených, prvků značky. V tomto článku se tak budeme bavit o zvukové identitě, zvukovém logu nebo chcete-li zvukovém brandingu. A stejně jako u brandingu obecně platí: „Originalita a snadná zapamatovatelnost je základ.”
Rychlý kvíz hned na začátek. Poznáte značku podle zvuku?
Pro správné odpovědi se musíte pročíst až do samotného závěru článku.
Co říkají o zvukovém brandingu čísla?
Pokud máte u značky dobře zvolenou hudbu, pravděpodobnost, že si vás zákazník zapamatuje je o 96 % vyšší než u značek, které používají hudbu „nevhodnou“ nebo vůbec žádnou.
Leicester University (2008)
Zvuk je hodnocen jako klíčový prvek komunikace značky u 41 % spotřebitelů.
(Treasure, J. Sound Affects! (2009) ABA Yearbook 2009/2010)
Při použití pomalejší podkresové hudby se tržby provozovny zvýšily o 38 %.
(It is all in the mix, (2012) Andreas Herrmann & Jan R. Landwehr)
Základní pojmy, které byste v rámci zvukové identity měli znát
V marketingu se nejčastěji setkáváme s několika obecně definovanými zvukovými prvky, které, jak už to tak bývá, se navzájem prolínají. Určitě není pravidlem, že každá firma musím mít kompletní zvukovou sadu, ale je dobré si uvědomit, přes které kanály a jak chcete být „slyšet”.
Díky Charlie Harperovi je nejvíce známý termín jingle – několikasekundový zvukový prvek označující začátek nebo konec reklamy. Dříve se pro jingle používaly zejména zvonky, ale dnes to může být jakýkoliv nástroj. Delším a spíše hudebním jinglům říkáme znělka. Kdo by neznal tu nejvíc ikonickou od 20th Century Fox.
Nezaměňujte zvukové logo s jinglem
U zvukového loga může jít podobně jako u jingle o specifický sled několika tónů, ale nemusí nutně označovat začátek nebo konec. Hlavní charakteristikou zvukového loga je, že ve vizuálních kanálech doplňuje logo grafické. Pokud je pak využito v médiích bez obrazu, nahrazuje jeho funkci. Typickým příkladem jsou loga společnosti Intel nebo T-Mobile.
Příklady reklam, ve kterých hudba hraje prim
Ve vizuální i nevizuální komunikaci značek se často využívá reklamní píseň. Může jít o část populární písně s originálním či pro značku upraveným textem, nebo chytlavý popěvek vytvořený přímo pro daný produkt a značku. Tyto písně vyvolávají emoce pomocí vzpomínek na předchozí zkušenost se skladbou, jako je tomu u Šíleně zamilovaných sýrů.
Další značkou, která používá ikonickou populární hudbu v reklamě, je Coca Cola. V tomto případě jde o opačný příběh. Píseň Taste The Feeling vznikla na objednávku společnosti ve spolupráci DJ Avicii a australského zpěváka Conrada Sewella pro podporu kampaně se stejným názvem a žebříčky světových hitparád atakovala později jako chytrý marketingový tah.
Jiným příkladem, jak se zapsat do povědomí zákazníků, je přijít s chytlavým textem nebo melodií. Všichni známe ty s tou červenou židlí a jejich globálně fungující, i když pro většinu iritující, kampaň.
Posledním příkladem chytlavé melodie jsou právě rozverní křečci ze Slovenska, které již známe už z úvodního kvízu. Připomeňte si reklamní spot značky Dedoles.
Akustický branding firmy není jen hudba nebo melodie použitá v reklamách, může se jednat o jakýkoli zvukový vjem, se kterým se zákazník setká. Zvonek na dveřích nebo podkresová hudba ve vaší provozovně, melodie při čekání na infolince, nebo zvuk, který zákazníkovi připomene, že udělal dobrý nákup. To se třeba krásně povedlo značce Lexus.
Odpovědi z kvízu
Intel, Dedoles, Coca cola, McDonald’s, Hornbach, 20th Century Fox, T-mobile.
Použité zdroje:
https://media.kv-production.cz/zvukovy-branding-co-to-je/
https://mam.cz/zpravy/2010-05/budovani-znacky-diky-zvuku/
https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/mastercard-nove-poznate-i-po-zvuku--vytvoril-si-zvukovou-identitu__s288x14265.html
https://markething.cz/sonic-branding
https://www.thedrive.com/news/35871/think-your-car-door-sounds-nice-and-solid-when-it-slams-its-faked
https://marketingoveralls.com/sound-marketing/