Dotazů na nové Google Analytics létá vzduchem čím dál tím více. Proč nová verze? Jak sledovat události? A nepřijdu o svá dosavadní data? Přečtěte si náš návod, jak s GA4 co nejlépe pracovat a zvládněte přechod na novou verzi Google Analytics bez větších zádrhelů. Nebo ztráty dat.
- Proč Google Analytics 4?
- Musím používat GA4?
- Kdy mám přejít na novou verzi? Sbírejte data už teď
- Je teď lepší měřit zároveň v GA4 i v Universal Analytics?
- Jak GA4 základně nastavit a orientovat se v něm?
- Které události je dobré v GA4 sledovat?
- Jak přejít na GA4 bez ztráty dat?
Na začátku bychom vás rádi upozornili, že se některé rady nedají jednoduše zobecnit. Je to dáno cílovou skupinou, která bude GA4 obsluhovat. Jiné požadavky na analytiku bude mít e-shop s milionovými obraty a jiné požadavky bude mít člověk vlastnící malý lokální obchod. Proto naše rady berte s ohledem na vaše potřeby, v případě dotazů se na nás obraťte.
Proč Google Analytics 4?
Od 1. července 2023 Google Universal Analytics (UA) přestávají sbírat data. Pokud chcete dále analyzovat přístupy na váš web, je třeba přejít na novou verzi Google Analytics 4 (GA4). A to platí pro všechny uživatele dosavadních Analytics.
Odlišné požadavky vznikají u lidí či firem podle svých analytických ambicí:
- Veškeré interakce jsou řešeny pomocí eventů. Tím se dá propojovat více interakcí mezi sebou.
- Inovovaný e-commerce – přechod na eventy, nabízí spoustu možností měření.
- Vlastní reporty – za nás lépe propracované než v Google Universal Analytics.
- Pokud je potřeba, lepší identifikace uživatelů na základě User-ID.
- Zvýšená hranice samplování v pokročilých reportech (samplování při více než 10 mil. událostí na dotaz).
- Export do BigQuery.
- Anonymizace IP adres.
- Automatické měření základních událostí.
- Snadná implementace pomocí Google Tag Manageru (GTM).
Musím používat GA4?
Nemusíte, nikdo vás nenutí. 🙂 Existují alternativy, díky kterým dokážete sbírat kvalitní data. Často se však jedná o placené aplikace.
Kdy mám přejít na novou verzi? Sbírejte data už teď
Od 1. července 2023. Ale doporučujeme GA4 implementovat co nejdříve, protože pokud se budete chtít dívat na data zpětně, musíte počkat, až se nasbírají. Z toho plyne, že když chcete sledovat meziroční srovnání a nasadíte GA4 k 1. červenci 2023, budete mít první data k meziročnímu srovnání až od 1. července 2024, což může být v některých případech problém.
Žijete-li v domnění, že vám někdo v létě 2023 data přenese do GA4 a bude se vesele analyzovat dále, tak to na 99 % nebude možné.
Je teď lepší měřit zároveň v GA4 i v Universal Analytics?
Ano, určitě. Nemáte co zkazit. Data takto můžete ukládat paralelně a v podstatě testovat sami sebe, jestli v GA4 dokážete dohledat vše, na co jste byli zvyklí v UA. Pokud ano, gratulujeme. Pokud ne, je vhodné to řešit.
Jak GA4 základně nastavit a orientovat se v něm?
Těžká odpověď. Záleží totiž na tom, do jaké hloubky sahají vaše analytické ambice a na jaké technologické řešení chcete GA4 implementovat. To bude pro každý web naprosto individuální.
Existují totiž platformy jako Shoptet, Upgates, Solidpixel apod., kde stačí zadat identifikátor GA4 a měříte.
Některé systémy jako Wordpress k tomu zase mají určený plugin.
Můžete také implementovat GA4 pomocí GTM, což je poměrně jednoduché nastavení. Navíc v případě těchto známých systémů jsou zpracované hezké manuály nebo videonávody na YouTube.
Naše doporučení: pokud si s nastavením nevíte rady, zadejte to na odborníka, který s GA4 pravidelně pracuje, aby se podíval na nastavení následujících záležitostí a případně je s vámi probral:
- retence uložení dat + případných práv,
- časové pásmo,
- potřeba Google Signals,
- propojení Google ADS,
- propojení Google Search Console,
- vyloučení interních návštěv,
- trackování konkrétních eventů,
- označování eventů jako konverze,
- oddělení jazykových mutací,
- vlastní metriky,
- vlastní dimenze,
- nastavení content groupingu,
- implementace e-commerce,
- a další.
Které události je dobré v GA4 sledovat?
To musíte vědět vy. Opravdu. Nicméně nemějte z toho obavy, neřešíte funkci kvantového počítače, ale základní elementární logiku projektu. Klidně na chvíli zapomeňte, že existují nějaké Google Analytics, vezměte papír a tužku. Sepište si pod sebe, jaká data chcete z hlediska analytiky sledovat a teprve poté hledejte sami nebo s odborníkem cesty, jak váš seznam promítnout do nastavení Google Analytics.
Nenechte se rozhodit ani tím, že aktuálně nevíte, co v sobě má GA4 za data. Do GA totiž můžete posílat i vlastní data, takže představivosti se meze nekladou.
Například pokud máte blog, kam přispívají 3 lidé, jste schopni si do GA poslat čtenost článků jednotlivých autorů. Dalším příkladem může být více cílových skupin nakupujících na e-shopu. Dejme tomu, že u vás nakupují skupiny:
- B2C registrovaní do určité skupiny, třeba celkový historický obrat nad 10 000 Kč,
- B2C registrovaní do určité skupiny, třeba celkový historický obrat nad 50 000 Kč,
- B2C registrovaní do určité skupiny, třeba celkový historický obrat nad 100 000 Kč,
- B2B.
I takto si je můžeme označit a sledovat, která skupina je pro vás nejzajímavější z hlediska ekonomiky.
Jak přejít na GA4 bez ztráty dat?
Jak již bylo řečeno, data z UA do GA4 nepřenesete. Přenesete pouze nastavení. To znamená, že čím dříve začnete měřit, tím delší historii dat budete mít nasbíranou.
Uchovávání dat v GA4 je téma na samostatný článek, neboť je více přístupů, jak jej realizovat, ale to zase až někdy příště. Pokud potřebujete pomoct s nastavením Google Analytics, neváhejte se na nás obrátit pro radu nebo technickou pomoc.