Až se vánoční sezona zeptá, co jste dělali celý rok... V Levných knihách rozhodně nelenili. Tento klient nám minulý rok zadal úkol pracovně nazvaný jako modernizace na všech frontách. Jednak si přáli svěžejší vzhled e-shopu, druhak potřebovali nové technické řešení, protože stávající e-commerce platforma už nedostačovala potřebám správců ani zákazníků.
Na několik měsíců si tedy vzali e-shop do parády naši kolegové z vývojového týmu, SEO specialista a UX designér. Všechno pod taktovkou dvou projektových manažerů Ondřeje s Davidem. A když se vánoční sezona zeptala, jestli byla jejich práce úspěšná, výsledkem byl více než 20% růst tržeb. A nebyl to jen prosincový výstřelek. Nárůst tržeb pokračuje i v novém roce. V lednu se zvýšil o 17 %, v únoru dokonce o 52 % a v březnu už víme, že bude také plusový. Zatím tedy e-shop roste v průměru o 30 %.
Začali jsme výběrem nové e-commerce platformy
Před rokem e-shop Levné knihy brzdily nedostatky jako
- zastaralý design,
- špatná responzivita,
- omezený počet nabízených produktů,
- omezené možnosti dalšího rozvoje,
- omezené možnosti automatizace.
Společným jmenovatelem těchto problémů bylo e-shopového řešení. Kvůli historických úpravám a masivnímu zvýšení nabízených produktů přestávalo dostačovat. Prvním krokem tedy byl výběr nové e-commerce platformy.
Klientovi jsme doporučili Omnix. Tento CMS:
- Je ideální pro e-shopy se stovkami až tisícovkami produktů (Levné knihy nabízeli na staré platformě 3 000 knížek, nyní na Omnixu je to 10 000 a plánujeme rozšíření na 70 000).
- Má k sobě vytvořené můstky na propojení e-shopu s platebními bránami, aplikacemi dopravců a ERP systémy (Levné knihy tak budou moct jednoduše automatizovat přenosy objednávek, skladové dostupnosti, nabídnou zákazníkům rychlou platbu nebo výběr možností dopravy).
- Pod jedním přístupem umožňuje správu více jazykových mutací (e-shop tedy půjde jednoduše spustit i v zahraničí).
- Nabízí moderní e-shopovou šablonu (je na ní ale možné jednoduše udělat téměř jakékoli UX úpravy).
- Je plně responzivní (celý webdesign od homepage přes detail produktu až po košík).
Kromě Omnixu tvoříme e-shopy na Upgates, Shopify a dalších systémech. Vybereme nejlepší řešení i pro vás.
Další obrovskou výhodou je to, že náš tým Omnix (i další e-commerce platformy) perfektně zná a už od začátku pracuje podle toho, co Omnix umožňuje a nabízí.
Například UX designér Jakub Zvejška navrhnul vzhled nového e-shopu tak, aby využil možnosti připravených šablon, přitom aby byl e-shop Levných knih originální a plně vyhovoval potřebám zákazníků, kteří vybírají knížky.
SEO specialista Miloš Zavadil vytvořil novou strukturu navigace a kategorií tak, aby byla přehledná pro čtenáře a zároveň atraktivní pro vyhledávače.
Vývojový tým potom všechny jejich požadavky a návrhy zapracoval přímo na e-shop a postaral se o napojení všech aplikací třetích stran (dopravy, platební brány, rezervace a další).
Nová kapitola Levných knih
Díky tomu všemu začala 4. 4. 2023 nová éra e-shopu Levné knihy.
Zákazníci nakupují v moderně vyladěném a uživatelsky přívětivém e-shopu, vidí aktuální dostupnost knížek na všech 50 prodejnách a můžou si je online rezervovat. Implementovat a nastavit rezervační systém byla jedna z největších výzev. Vše se podařilo díky propojení s ERP Microsoft Dynamics Navision.
Kromě toho jsme díky přechodu na novou e-commerce platformu udělali pořádek v url adresách – všech stránkách e-shopu.
Starý e-shop měl kolem 50 000 historických stránek, mezi kterými byly i stránky již nedostupných produktů. Do Omnixu jsme přenesli pouze relevantní odkazy. Kvůli tomu bylo nutné počítat s kratším poklesem organické návštěvnosti. Díky práci našeho SEO specialisty Miloše Zavadila trval pouze asi tři měsíce. Pak začala návštěvnost z vyhledávání zase růst.
Protože jsme chtěli pustit zákazníky na nový e-shop co nejdříve a klient potřeboval rozložit náklady na delší dobu, některé úpravy jsme dodělávali postupně.
Například nasazení modulů, které zvyšují konverzní poměr (nutí zákazníky více nakupovat, klikat) – třeba v náhledu košíku nebo v pop-upu pro vložení do košíku.
Kromě toho jsme taky nastavili automatické odesílání faktur, automaticky jsme přesměrovali platební bránu po dokončení objednávky, nabízíme zákazníkům možnost přihlášení přes Google a přidali jsme všechny oblíbené možnosti dopravy a platby.
Přidáváme další kapitoly spolupráce
Stále pracujeme na vyšperkování responzivní verze a chystáme pro čtenáře možnost rezervace více než jedné knížky přímo z nákupního košíku.
Náš e-mailový specialista Martin Coufal školí kolegy z Levných knih na to, jak správně pracovat s e-mailingem.
Nový e-shop je totiž propojený s Ecomailem, nástrojem pro tvorbu newsletterů. Díky tomu můžou Levné knihy zákazníkům posílat co nejvíce personalizované a segmentované e-maily: oslovovat zákazníky křestním jménem, posílat jim slevu k svátku nebo doporučovat další knihy podle toho, jaký žánr dříve nakoupili.
Pravidelná spolupráce probíhá i v dalších marketingových týmech, spravujeme Levným knihám PPC kampaně, vyhodnocujeme potenciál zbožových porovnávačů a ladíme další technické i obsahové detaily se SEO týmem. Další vánoční sezona se zdá být daleko, ale rok se otočí jak nic. Navíc Levné knihy chtějí růst pořád. Nejen v adventním šílenství.