Zajímavé články

Vánoce ve znamení online nákupů? Sepsala jsem 9 rad, které vám, e-shopařům, poslouží jako takový malý návod na přežití. Připomenu, na co byste před Vánocemi neměli zapomenout a podělím se o pár vychytávek, které z vánočních kampaní dostanou maximum.

Rada č. 1: Nevěštěte z křišťálové koule, ale čtěte z tvrdých dat

vánoce v onlinu e-shopy

Úplně první, čím byste měli začít při plánování vánočních kampaní, jsou data. Zjistěte si, jak vypadala vaše loňská sezóna v číslech, co nejvíce fungovalo a po jakém zboží byla největší poptávka. Pro analýzu doporučujeme vytěžit data z Google Analytics a všech reklamních platforem, na kterých inzerujete své zboží. Nezapomeňte, že Google Analytics tak, jak ho známe, končí a přechod na novou verzi byste rozhodně neměli odkládat. O Google Analytics 4 více v tomto článku.

TIP: Nezapomeňte, že od nového roku byste měli mít na e-shopu upravenou podobu cookie lišty, a letošní data tak mohou být zkreslená.

Rada č. 2: Dejte zákazníkům ty nejdůležitější informace na stříbrném podnose

Informujte o možnostech dopravy, poštovném, podmínkách vrácení zboží nebo aktuálně otevřených / zavřených prodejnách a otevírací době. Jak? Formou informační lišty. Ušetříte tím čas hlavně sobě, protože se vám přestanou hromadit zprávy s opakujícími se dotazy.

informační lišta

Zkuste se také podívat do sekce FAQ (alias Nejčastější dotazy), jestli tam máte všechny důležité otázky zodpovězené. V předvánočním čase hlavně otázky typu „Stihne mi dojít balíček do Vánoc?“.

Rada č. 3: Ujistěte se, že máte bestsellery na skladě

Pohlídejte si množství naskladněného sortimentu. Zejména u produktů, od kterých se na Vánoce očekávají velké prodeje. Pokud spustíte vánoční kampaň napříč různými kanály a během první hodiny se vyprodají všechny zásoby, situace pro vás bude dost složitá. Nejenže neprodáte tolik zboží, ale nevyplatí se ani investice do spuštěných kampaní.

A když zboží, i přes všechny přípravy, zmizí ze skladu, udržte si zájem vašeho potenciálního zákazníka funkcí „Hlídací pes“.

funkce hlídací pes na e-shopu

Rada č. 4: Nasaďte si na e-shop live chat

Když si zákazníci nejsou jisti výběrem produktu, chtějí se s někým poradit. V tu chvíli už byste měli přijít na scénu vy a být k dispozici na chatu. Pokud do pár vteřin / minut zvládnete odpovědět, zmenšíte tím pravděpodobnost, že zákazník odejde hledat více informací ke konkurenci. Navíc se správným nástrojem získáte i možnost analyzovat průchod webu díky video nahrávkám chování uživatelů.

TIP: My na našem webu využíváme aplikaci Smartsupp.

Rada č. 5: Pusťte na vaše stránky vánoční skřítky

Vánoční atmosféra. Nic nenavodí lepší nákupní horečku než krásný zimní vizuál a vidina idylických Vánoc. Vyzdobte si váš e-shop!

Vrhněte se třeba na:

  • Bannery – vyměňte obecný prodejní banner z hlavní stránky za pěkný vánoční a vymyslete trefný claim k tomu.
  • Aktuality – napište aktualitu o vánočním provozu firmy nebo se pochlubte vánoční výzdobou u vás ve firmě.
  • Facebook – zeptejte se sledujících, co by na vašem profilu před Vánocemi uvítali. Také jim dejte užitečné tipy na dárky, čtení, videa. Záleží jen na tom, jaký sortiment váš e-shop prodává.
  • Adventní kalendář – zákazníky můžete odměnit prostřednictvím adventního kalendáře. Právě k tomuto účelu SocialSprinters vytvořili vánoční aplikaci Adventní kalendář.

Nesehnali jste vánoční skřítky, kteří by váš e-shop přes noc oblékli do zimního hávu? Využijte služeb našeho grafika, který ve své dílně vykouzlí krásné vánoční vizuály.

Rada č. 6: Mimořádné akce lidi táhnou. Pozor, ať to s nimi nepřeženete

Udělejte si dopředu strategii pro následující dva měsíce a pořádně promyslete, jaké akce si pro zákazníky připravíte. Dávejte si pozor, ať to s nimi nepřepísknete. Pokud lidé získají pocit, že vaše slevové akce nejsou jedinečné, motivace k jejich využití bude stále menší.

Poskytněte dárek k nákupu, akci 2+1, dopravu zdarma či odpočtovou akci. A co to takhle rovnou zahrnout do legendárního Black Friday, který v roce 2022 vychází na 25. listopadu? Spoustu dárků se totiž lidé naučili nakupovat právě při této příležitosti.

plánování vánočních kampaní

Rada č. 7: Více odbavených objednávek s automatizací

Každý zběhlý e-shopař dobře ví, že za doručením balíku stojí spousta práce. Řešíte problémy s vyřizováním objednávek? Potřebujete zrychlit expedici a snížit chybovost zaměstnanců? Ať už se potýkáte s jakýmikoli problémy na e-shopu, od každodenní nezáživné práce vám ulehčí automatizace. Propojíme vaše e-shopové řešení s účetními, ekonomickými a ostatními systémy 3. stran. Ušetříte tím práci minimálně jednoho člověka, který se může věnovat něčemu užitečnějšímu. Třeba odpovídat na již zmíněném live chatu nebo pomoct s odesíláním balíčků.

O tom, jak nasazení automatizace pomohlo projektu Ahifi.cz, jsme se rozepsali v naší případovce.

Rada č. 8: Stránka s vánoční inspirací a tipy na dárky

Máte e-shop plný produktů, které se hodí jako vánoční dárky? Doporučuji vám vytvořit si jednoduchou landing page s vytipovaným „vánočním“ zbožím (či celými kategoriemi). Tak jako má například každoročně Alza.cz stránku „Tipy na dárky“. Na vytvořenou microsite potom rovnou odkazujte ze spuštěných kampaní (např. PPC reklam, newsletteru…) a ušetříte uživatelům čas při hledání vhodných dárků ze všech kategorií e-shopu.

Rada č. 9: Když chcete vsadit na jistotu, nabídněte dárkový poukaz

Dárkový poukaz je pohodlnou variantou pro všechny, kdo postrádají nápady, dobrý vkus nebo ty, kteří chtějí dát obdarovanému možnost výběru. Nezapomeňte na web také uvést „pravidla hry“ používání voucherů. Inspirovat se můžete třeba u Zootu.

To bylo mých 9 rad, které vám pomůžou dostat z vánočních kampaní maximum. Pokud prodáváte zboží, které každoročně na Vánoce zažívá sezónu, připravte se na objednávkovou apokalypsuOzvěte se nám, pokud potřebujete s čímkoli pomoci. Jsme tu pro vás.

 

Gabriela Antalová

Brand manažerkaVíce o mně