Z našich zkušeností víme, že až 26 % e-mailů v databázích zákazníků je nefunkčních. Důsledkem toho jsou zbytečné útraty za odesílání newsletterů, jejich nízká reputace, kdy končí ve SPAMu a také nízká účinnost. Co s tím?
Při práci s databázemi e-mailových adres našich zákazníků narážíme na skutečnost, že až čtvrtina e-mailů je nefunkčních. Tato nemilá záležitost může být způsobena několika důvody. Prvním, a zřejmě nejzávažnějším, je nákup e-mailových databází. V tomto případě totiž nikdy neznáte ani původ adres, ani dobu a důvod jejich sběru. Nakupovat e-mailové databáze proto důrazně nedoporučujeme.
Druhým důvodem může být zastaralost databáze. E-mailové adresy získané před pěti roky, i když byly poskytnuty včetně souhlasu se zasíláním newsletteru, již nemusí být živé. Takové schránky sice existují, ale už je nikdo nepoužívá, nebo jsou případně plné a nelze do nich nic doručit.
Jak můžeme databázi e-mailových adres udržet aktuální?
Provést jednorázové vyčištění databáze
Pomocí některé ze služeb, jako je například Hubuco.com, lze provést vyčištění databáze jednorázově. Do služby nahrajeme soubor s adresami (např. ve formátu csv, txt apod.). Služba následně provede jak validaci adres (zda jsou ve správném formátu), tak ověření, zda existuje doména adresy. V neposlední řadě také to, zda vůbec existuje e-mailová adresa samotná. Výsledkem je databáze, kde jsou jednotlivé adresy označeny jako funkční, nefunkční a ty, které nešlo ověřit. Celé ověření trvá dle velikosti databáze několik desítek minut.
Průběžně databázi čistit o nefunkční adresy
E-mailové adresy zanikají průběžně. Je tedy dobré při odeslání každého mailingu analyzovat nedoručené e-maily a tyto adresy průběžně z databáze mazat.
Další možnosti údržby databáze e-mailových adres
Vhodné je také průběžně databázi čistit od adresátů, kteří po nějakou dobu neotevřeli žádný newsletter. Proč jej také posílat někomu, kdo o vaše novinky nemá evidentně zájem.
Nemáte-li na tuto nutnou, ale ne moc zábavnou práci čas ani chuť, možná vás bude zajímat náš produktový list na čištění e-mailových databází.Jak efektivně budovat databázi e-mailových adres?
Základem je do vaší databáze ukládat pouze ty e-mailové adresy, kde dal zákazník souhlas se zasíláním novinek. Tímto krokem vám projevil svou důvěru a zájem o vaše služby. Pro vás to znamená příležitost k rozvíjení vztahu tak, aby se z něj stal váš věrný zákazník.
Za souhlas k odběru newsletteru můžete také zákazníkům nabídnout nejrůznější benefity, ať už jde o slevy, přednostní odběr nových produktů, nebo třeba stažení zajímavého e-booku.
Samozřejmostí je potom smazání adresy ve chvíli, kdy si její vlastník již nepřeje newslettery zasílat.
Pište newslettery, které zaujmou na první pohled
Jen tak si můžete být jisti, že je zákazníci vůbec otevřou. Co vám jako první padne do oka, když nějaký newsletter přistane ve vaší e-mailové schránce? Ano, je to předmět newsletteru. Dejte si záležet na tom, aby byl dostatečně originální a vyjímečný. Jen tak dokáže upoutat adresáta natolik, že bude mít chuť jej přečíst. Pro získání pozornosti se dá použít také personifikovaných e-mailů, kam zahrnete i jméno adresáta. Oslovení jménem navozuje přátelskou atmosféru a povzbuzuje zájem o věc.
Dejme tomu, že například máte e-shop s kávou a chcete rozeslat zákazníkům e-mail s nabídkou nových druhů kávy ve vašem sortimentu. Můžete do předmětu napsat: "Nabízíme nové druhy brazilské kávy. Podívejte se na nabídku." ...nezní to moc zajímavě, že? Nebo předmět může vypadat třeba takto: "Evo, máte dnes chuť na opravdu dobrou kávu? Přivoňte k naší nové Brazil Selection. Téhle nelze odolat!"
Nebojte se být kreativní. Vaši zákazníci to ocení. Nikoho nebaví číst nudné e-maily, zato každému z nás udělá radost vytržení z rutiny všedního dne.