Zvýšení konverzí, lepší pozice ve výsledcích vyhledávání a především lepší uživatelský prožitek. To vše a další výhody vám může přinést rychlý web. Rychlost načítání webu je v dnešní době rozhodně něco, co by se nemělo podceňovat a je potřeba tomuto tématu věnovat dostatečnou péči jak při vývoji nového webu, tak při jeho údržbě. Co všechno pro svůj web či e-shop můžete udělat se dočtete v tomto článku.
Ve spojení s uživatelským prožitkem nám z toho určitě plyne i zvýšení úspěšnosti webu, jinými slovy zvýšení konverzí. Příkladem může být americký Walmart, kde změřili, že každá 1 vteřina zrychlení načtení stránky jim přinese 2% navýšení konverzí. Dalším argumentem je Google. Ten se dívá na rychlost načítání a podle toho umí upřednostnit rychlejší weby před těmi pomalejšími ve výsledcích organického vyhledávání. Také rychlejším webům jsou před konkurencí nabízeny lepší ceny inzerátů Google Ads (dříve AdWords) a jejich lepší zařazení.
Žijeme v době mobilních zařízení. Podle infografiky Heureky se podíl mobilních návštěv na českých e-shopech za rok 2018 vyšplhal na 45 %. To už je důvod sám o sobě. Připojení k bezdrátovým sítím se v rychlosti nemůže vyrovnat pevnému připojení. I přes existenci rychlých sítí jako je LTE, musíme na mobilní telefony myslet a optimalizovat objem stahovaných dat a způsob jejich servírování.
Pro prvotní měření postačí Google PageSpeed Insights, které vám v číslech řeknou podstatné informace z testování na mobilních zařízeních i na počítačích. Není potřeba a není ani správné snažit se mít 100 bodů ze 100. Pokud však jste v červených číslech je to impuls k tomu, začít něco dělat.
Rychlost vašeho webu je velice důležitá a nesmí se opomíjet. V tomto článku jste se dozvěděli základní informace o rychlosti webu, proč je dobré tomuto tématu věnovat pozornost a jaké nástroje k zjištění rychlosti webu doporučujeme. Ve druhé části článku o rychlosti webu se zaměříme již na konkrétní kroky pro optimalizaci rychlosti webu. Tak se těšte na další díl!
Proč řešit rychlost? Pomůžeme tak cílům webu
To proč vlastně řešit rychlost svého webu (e-shopu) jsme si nastínili již na začátku. Jde nám hlavně o to, aby uživatelé přicházející na náš web zde příjemným způsobem mohli provést akci vedoucí k jejich záměru návštěvy (např. koupě produktu nebo získání potřebných informací). Tohle se musí dít dostatečně rychle a plynule bez toho, aniž by musel uživatel dlouho čekat na vykreslení webu. Pro posouzení nám poslouží tři základní časové limity:- méně než 100 ms – považujeme za okamžitou reakci
- méně než 1 s – poznáme prodlevu, ale nepřerušíme úkol
- více než 10 s – ztrácíme pozornost a máme tendenci začít plnit jiný úkol
Ve spojení s uživatelským prožitkem nám z toho určitě plyne i zvýšení úspěšnosti webu, jinými slovy zvýšení konverzí. Příkladem může být americký Walmart, kde změřili, že každá 1 vteřina zrychlení načtení stránky jim přinese 2% navýšení konverzí. Dalším argumentem je Google. Ten se dívá na rychlost načítání a podle toho umí upřednostnit rychlejší weby před těmi pomalejšími ve výsledcích organického vyhledávání. Také rychlejším webům jsou před konkurencí nabízeny lepší ceny inzerátů Google Ads (dříve AdWords) a jejich lepší zařazení.
Žijeme v době mobilních zařízení. Podle infografiky Heureky se podíl mobilních návštěv na českých e-shopech za rok 2018 vyšplhal na 45 %. To už je důvod sám o sobě. Připojení k bezdrátovým sítím se v rychlosti nemůže vyrovnat pevnému připojení. I přes existenci rychlých sítí jako je LTE, musíme na mobilní telefony myslet a optimalizovat objem stahovaných dat a způsob jejich servírování.
Jak rychlost webových stránek změřit?
Existuje mnoho nástrojů, které vám dokážou podat různé informace o rychlosti webu. Mezi ty nejlepší my řadíme tyto:- Google PageSpeed Insights
- Google Lighthouse
- Google Analytics
- WebPagetest.org
Pro prvotní měření postačí Google PageSpeed Insights, které vám v číslech řeknou podstatné informace z testování na mobilních zařízeních i na počítačích. Není potřeba a není ani správné snažit se mít 100 bodů ze 100. Pokud však jste v červených číslech je to impuls k tomu, začít něco dělat.
„Testujte všechny důležité vstupní stránky.”
Metriky
Pro měření svého webu potřebujeme vědět, na které metriky se soustředit a co vlastně znamenají. Tady jsou ty nejdůležitější:
- First Byte (TTFB)
- Jak rychlý je server.
- Čím nižší, tím lepší. Ideální pro síť 3G je pod půl vteřiny.
- Speed Index (SI)
- Jak rychle se vykresluje obsah.
- Čím vyšší, tím horší. Ideální čas je do 2000 ms.
- Time to Interactive (TTI)
- Kdy je stránka připravená na uživatelské vstupy.
- Nižší je lepší. Ideální jsou nízké jednotky vteřin.
- Page Load
- Čas, kdy je staženo vše ze stránky.
- Nižší je lepší. Ideální je do 5 vteřin.
Rychlost vašeho webu je velice důležitá a nesmí se opomíjet. V tomto článku jste se dozvěděli základní informace o rychlosti webu, proč je dobré tomuto tématu věnovat pozornost a jaké nástroje k zjištění rychlosti webu doporučujeme. Ve druhé části článku o rychlosti webu se zaměříme již na konkrétní kroky pro optimalizaci rychlosti webu. Tak se těšte na další díl!