TikTok už dávno není jen platformou pro zábavná taneční videa a šílené výzvy. Pro mladou generaci, známou jako Generace Z, se stal něčím mnohem víc – jejich hlavním zdrojem informací.
Chcete vědět, co právě hýbe světem, jaké jsou nejnovější trendy nebo kam vyrazit na večeři? Zapomeňte na Google, Instagram nebo YouTube.
Proč?
Protože na TikToku najdete odpovědi rychleji, autentičtěji a zábavněji. Pokud firmy nedokáží této změně přizpůsobit svou strategii, mohou přijít o klíčovou klientelu. Připravte se na revoluci ve vyhledávání, kterou vede právě TikTok.
Čísla mluví jasně
Generace Z (Gen Z), narozená v letech 1997 až 2012, je první generací, která vyrostla s internetem, sociálními médii a chytrými telefony, jako se součástí každodenního života. A jak nám tito mladí dorostli, tak se Gen Z rychle stává mocnou silou v globální ekonomice.
- Ze studie HerCampus vyplývá, že až 74 % uživatelů internetu z generace Z používá TikTok pro vyhledávání a 51 % jej dokonce upřednostňuje před Googlem.
- „Na sociálních sítích je denně 78 procent internetové populace v ČR a tráví tam průměrně dvě a půl hodiny. Na Facebooku jsou nejaktivnější tzv. boomers, tedy lidé nad 60 let, generace X, což jsou lidé ve věku 43 až 59 let, a mileniálové. Shodně zhruba čtvrtina z nich přispívá na Facebook každý den. U nejmladší generace Z je to jen 14 procent,“ prohlásil ředitel Ami Digital Vladan Crha.
- Nejvýraznější skok v popularitě zaznamenal v tuzemsku TikTok, který si v průběhu roku 2023 vyzkoušelo o 7 procentních bodů více uživatelů než v předchozím roce. Pokud jde o nakupování prostřednictvím sociálních sítí, Češi nejčastěji sahají po možnostech, které nabízí právě Facebook. Přibližně třetina uživatelů internetu zde uskutečnila nákup, což tuto platformu činí nejpopulárnějším nástrojem pro online shopping v rámci sociálních médií.
- Uživatelé na TikToku tráví suverénně nejvíce času. V rámci platformy Android jde v průměru o 34 hodin měsíčně, tedy více než jednu hodinu každý den. Ke zmiňovaným časům je ale zapotřebí připočítat i čas na dalších sociálních sítích.
- „Pro generaci Z je TikTok dominantní médium stejně jako pro starší generaci byla televize,“ říká odborník na sociální sítě Jan Zápotocký z Fakulty sociálních věd UK.
Z internetových návyků mladé generace je poslední dobou nervózní i Google, říká odborník na sociální sítě. „Protože mladí lidé používají ten TikTok jako vyhledávač. A ve chvíli, kdy Google najednou ztratí tuhle generaci, tak neví, co bude dělat. Protože oni opravdu ve chvíli, kdy potřebují najít nějaké klíčové slovo, tak nejdou na Google, ale dají si ho na TikTok,“ dodává.
V čem je síla vyhledávání informací na TikToku?
TikTok má aktuálně oproti ostatním sociálním sítím jednu velkou výhodu. Jeho silný a efektivní algoritmus, který personalizuje nalezené výsledky.
Obsah na TikToku je pro uživatele relevantnější než na ostatních sítích či vyhledávačích, protože je přizpůsoben přesně jejich osobním zájmům a minulým vyhledáváním. Uživatelé pak snadno získají pocit, že jsou získané informace přesnější a hlavně atraktivnější než třeba při vyhledávání na Google.
Dalším faktorem je autenticita. Nejde o nudné bannery a vyumělkované sdělení. Krátká videa jsou přitažlivá a poskytují informace rychle, přehledně a srozumitelně. Obsah navíc mnohdy pochází přímo od samotných uživatelů a jak je známo, UGC (uživatelsky generovaný obsah) je aktuálně na vzestupu.
Inspirujte se, jak s obsahem na TikToku pracuje jeden z našich klientů:
Co správnost a pravdivost informací?
Dezinformace se mohou objevovat na všech sociálních sítích. Generace Z se jim snaží vyhýbat například i tím, že si pročítá komentáře pod jednotlivými příspěvky.
Tento fakt potvrdil také výzkum společnosti Jigsaw. Gen Z informace prý konzumuje tak, že využívá spíše „lidové heuristiky důvěryhodnosti.“ Údaje bere jako ověřené třeba podle toho, kolik komentářů se u nich vyskytuje a jakého jsou vyznění. Po zběžném pročtení komentářů, palců a jiných rychlých reakcí pak mladý člověk vyhodnotí, zda danému příspěvku důvěřuje, či nikoli.
Generace Z však není hloupější. Její členové rozeznávají rozdíl mezi důvěryhodnými zprávami a čím dál častějšími memy vygenerovanými umělou inteligencí. „Jen je to nezajímá.“ Problém také je, pokud je příspěvek nebo článek příliš dlouhý. Ze sledování vyplynulo, že pokud je článek časově náročný nebo může čtenáře emocionálně rozrušit, tak jej raději přeskočí.
Články a doplňující informace si vyhledají jen v případě, že se potřebují něco dozvědět, například skrz vzdělávání nebo v práci. Jinak jsou přesvědčení, že pokud je něco důležité, objeví se to ve feedu na sociálních sítích.
Doporučení pro firmy
Nedá se plošně říct, že všechny firmy musí teď hned jít a založit si účet na TikToku. Je ale nutné přehodnotit uvažování o tom, že sociální sítě obecně vůbec nepotřebujete. Naopak jejich vliv neustále roste a s tím, jak budou dorůstat mladší generace, tak ještě víc poroste.
Pokud se tedy chcete přiblížit k mladší cílové skupině, začněte tomu přizpůsobovat váš obsah například právě i na TikToku.
TikTok si je mimochodem své rostoucí moci plně vědom a už v září loňského roku začal testovat funkce třetích stran, jako je například integrace “Vyhledávání Google”, ale i začlenění stránek z Wikipedie do výsledků vyhledávání. I nadále tedy plánuje rozšiřovat nabídku svých služeb a co je hlavní, držet si uživatele na své platformě co nejdéle.
Ví to koneckonců i samotný Google, který své problémy s odlivem mladých uživatelů otevřeně přiznává. „Podle našich studií téměř 40 procent mladých lidí, když hledají místo na oběd, nejde na Mapy Google nebo do vyhledávače. Jdou na TikTok nebo Instagram,“ řekl loni senior viceprezident společnosti Google Prabhakar Raghavan.
Pokud se tak firmy novému trendu a poptávce po interaktivním obsahu v nejbližší době nepřizpůsobí, mohou do budoucna přijít o klíčovou klientelu.